JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
14.4.2021 0:00

Pääkirjoitus 2/2021: Siirrymme sähköiseen asiointiin

Asi­a­na­ja­ja­lii­ton vii­me vuo­sien suu­rin han­ke – sekä ta­lou­del­li­ses­ti et­tä työ­mää­räl­li­ses­ti – on kalk­ki­vii­voil­la. Lii­ton van­ha ja van­ha­nai­kai­nen jä­sen­re­kis­te­ri on kor­vau­tu­nut uu­del­la jär­jes­tö­re­kis­te­ril­lä, joka mah­dol­lis­taa säh­köi­sen asi­oin­nin ja säh­köi­sen asi­oi­den kä­sit­te­lyn. En­sim­mäi­nen vai­he otet­tiin käyt­töön 2019 lo­pul­la ja toi­nen, jo­hon si­säl­tyy säh­köi­nen asi­oin­ti, otet­tiin käyt­töön nyt huh­ti­kuus­sa.

Ha­lu­an kiit­tää eri­tyi­ses­ti lii­ton toi­mis­ton hen­ki­lö­kun­taa, joka on teh­nyt pro­jek­tin eteen val­ta­van mää­rän työ­tun­te­ja vuo­sien ajan. En­sin on mää­ri­tel­ty ole­mas­sa ole­vat pro­ses­sit, poh­dit­tu tar­peet, suun­ni­tel­tu, kar­sit­tu ja lo­pul­ta tes­tat­tu. Pro­ses­sien mää­rit­te­ly on ol­lut to­del­la suu­ri­töi­nen urak­ka – työ, jota suo­sit­te­len jo­kai­sel­le or­ga­ni­saa­ti­ol­le ai­ka ajoin. Se aut­taa nä­ke­mään, mitä teh­dään, mi­ten teh­dään, mis­tä voi kar­sia ja mi­ten voi­si teh­dä te­hok­kaam­min.

Eri­tyi­sen yl­peä olen sii­tä, et­tä tämä suur­han­ke on saa­tu vie­tyä läpi sekä ai­ka­tau­lus­sa et­tä bud­je­tis­sa. Hal­li­tuk­sen bud­jet­ti­ku­ri on ol­lut tiuk­ka. Toki joi­ta­kin yl­lä­tyk­siä on mat­kan var­rel­la tul­lut, mut­ta niis­tä on sel­vit­ty kar­si­mal­la jos­ta­kin muu­al­ta.

Uu­dis­tuk­sen myö­tä myös val­von­ta-asi­at kä­si­tel­lään jat­kos­sa säh­köi­ses­ti Asi­a­na­ja­ja­lii­ton ja val­von­ta­lau­ta­kun­nan uu­des­sa asi­oin­ti­pal­ve­lus­sa (AS­SI). Kan­te­lu lai­te­taan vi­reil­le ja asi­a­na­ja­ja vas­taa kan­te­luun asi­oin­ti­pal­ve­lus­sa. Asi­an vai­hei­ta voi it­se seu­ra­ta jär­jes­tel­män kaut­ta. Pro­ses­sien mää­rit­te­lys­sä oli sil­miä avaa­vaa ha­vai­ta esi­mer­kik­si se, mi­ten pal­jon val­von­ta­ju­ris­teil­la me­nee ai­kaa ko­pi­o­ko­neen ää­res­sä. Jat­kos­sa se­kin ai­ka va­pau­tuu olen­nai­sil­le työ­teh­tä­vil­le.

Sa­mas­sa yh­tey­des­sä on saa­tu käyt­töön myös val­von­ta­lau­ta­kun­nan uu­dis­te­tut ko­ti­si­vut. Ne an­ta­vat sel­ke­ää tie­toa kan­te­li­joil­le pait­si sii­tä, mi­ten kan­te­lun saa vi­reil­le, myös sii­tä, mi­ten pro­ses­si ete­nee. Asi­a­na­ja­jil­le ja muil­le val­von­nan koh­teil­le löy­tyy tie­toa kan­te­luun vas­taa­mi­ses­ta. Li­säk­si val­von­ta­rat­kai­su­jen ha­ke­mis­tos­ta on en­tis­tä hel­pom­pi ha­kea an­net­tu­ja rat­kai­su­ja. Uu­dis­te­tuis­ta ko­ti­si­vuis­ta ja säh­köi­ses­tä asi­oin­nis­ta vies­ti­tään ak­tii­vi­ses­ti ke­vään ai­ka­na.

Val­von­ta­lau­ta­kun­nan ak­tii­vi­sem­pi vies­tin­tä on asia, joka ja­kaa asi­a­na­ja­jien mie­li­pi­teet. Osa ko­kee eh­kä niin, et­tä vies­ti­mäl­lä kan­te­lu­mah­dol­li­suu­des­ta ak­ti­voi­daan po­ten­ti­aa­li­sia kan­te­li­joi­ta. Näin voi toki jos­sain mää­rin käy­dä. Sil­ti val­von­ta ja sii­tä tie­dot­ta­mi­nen on syy­tä näh­dä brän­di­ky­sy­myk­se­nä. Laa­du­kas ja te­ho­kas val­von­ta erot­taa mei­dät muis­ta oi­keu­del­li­sia pal­ve­lui­ta tar­jo­a­vis­ta. Val­von­ta on laa­dun tae, joka tur­vaa asi­ak­kaan ase­maa. Mei­dän on syy­tä ol­la yl­pei­tä mei­hin koh­dis­tu­vas­ta val­von­nas­ta ja ker­toa sii­tä avoi­mes­ti ja roh­ke­as­ti myös ulos­päin!

HAN­NA RÄI­HÄ-MÄN­TY­HAR­JU
ASI­A­NA­JA­JA­LII­TON PU­HEEN­JOH­TA­JA

Vi över går till elekt­ro­nisk kom­mu­ni­ka­ti­on

Ad­vo­kat­för­bun­dets störs­ta pro­jekt un­der de se­nas­te åren – både eko­no­miskt och ar­bets­mäs­sigt – är snart fär­digt. För­bun­dets gam­la och gam­mal­mo­di­ga med­lems­re­gis­ter har er­sat­ts med ett nytt or­ga­ni­sa­ti­ons­re­gis­ter, som möj­lig­gör elekt­ro­nisk kom­mu­ni­ka­ti­on och e-tjäns­ter. Den förs­ta fa­sen togs i bruk i slu­tet av 2019 och den and­ra, som in­beg­ri­per e-tjäns­ter, togs i bruk nu i ap­ril.

I och med re­for­men be­hand­las ock­så til­l­syn­sä­ren­den i fort­sät­t­nin­gen elekt­ro­niskt i Ad­vo­kat­för­bun­dets och til­l­syns­nämn­dens nya ären­de­han­te­ringst­jänst (AS­SI). Ett kla­go­mål väcks och ad­vo­ka­ten sva­rar på kla­go­må­let via e-tjäns­ten. Fa­ser­na i ären­det kan föl­jas via sys­te­met. När pro­ces­ser­na grans­ka­des var det tan­ke­väc­kan­de att se till exem­pel hur myc­ket tid til­l­syns­ju­ris­ter an­vän­der vid ko­pie­rings­mas­ki­nen. I fort­sät­t­nin­gen fri­görs ock­så den­na tid för egent­li­ga ar­bet­sup­p­gif­ter.

Sam­ti­digt har ock­så til­l­syns­nämn­dens nya web­bp­lats ta­gits i bruk. Web­bp­lat­sen ger kla­gan­den tyd­lig in­for­ma­ti­on in­te bara om hur ett kla­go­mål kan väc­kas utan ock­så om hur pro­ces­sen framsk­ri­der. För ad­vo­ka­ter och and­ra som över­va­kas fin­ns in­for­ma­ti­on om hur man sva­rar på ett kla­go­mål. Des­su­tom blir det lät­ta­re att i re­gist­ret över til­l­syns­bes­lut söka bes­lut som av­kun­nats. Un­der vå­ren ges ak­tivt mer in­for­ma­ti­on om de för­ny­a­de web­bp­lat­ser­na och den elekt­ro­nis­ka kom­mu­ni­ka­ti­o­nen.